| 15.-29. november arrangerer Stavanger Symfoniorkester en egen festival med fokus 
på Grieg og Bartok. Her skriver de om motivasjonen bak prosjektet.   Bergenseren Edvard Grieg og ungareren Bela Bartok levde atskilt i tid og i hver 
sin del av Europa, men begge er kjent for sin nære tilknytning til fedrelandet 
og den nasjonale folkemusikkarven. Få komponister har i så stor grad bygget hele 
sitt tonespråk på etniske klanger og rytmer fra folket selv. Samtidig var de patriotiske 
borgere som engasjerte seg i nasjonal 
frihetskamp. Riktig nok med omvendt fortegn: Grieg var gjennom hele sitt  liv 
engasjert i frigjøringskampen mot Sverige og opplevde i sine siste leveår at Norge 
ble et fritt land, mens Bartok etter mange års rakrygget motstand mot fascistene 
måtte gi opp kampen og emigrere til USA. 
   Fellesnevnere med motsatt fortegn 
 Selv om Grieg og Bartok har mange likhetspunkter var de svært forskjellige som 
mennesker og kunstnere, og de levde helt ulike liv. Grieg fi kk raskt kunstnerisk 
styringsfart i det veiledende dragsuget etter samtidige giganter som Ole Bull 
og Bjørnstjerne Bjørnson, og feiret tidlig store triumfer. Han ble aldri noen 
stor samler av den folkemusikken han skulle bygge hele sitt tonespråk på. Til 
det var helsen hans for dårlig og tiden for knapp; de berømmelige fjellturene 
med Frants Beyer og Julius Röntgen foregikk i hestevogn, og aldri langt fra et 
glass portvin. Av og til, under sine rusleturer omkring fjellhyttene, kunne han 
riktignok stable seg dramatisk opp på en pittoresk knaus til ære for en fotograf 
eller to.
 
 Men Grieg var av natur urban og kontinental, og benyttet ofte sin gnistrende 
penn i korrespondanse med framragende kunstnere, politikere og diplomater. Grieg 
klaget mye over stadig sviktende helse i brevene sine. Men hans mentale styrke 
og kolossale engasjement i kunst og kultur, samfunn og samtid gjorde at han satte 
dype spor etter seg, ikke bare i musikkhistorien.
 
 Med Bela Bartok var det stikk motsatt. Etter noen forsøk på å livnære seg som 
konsertpianist og komponist, startet han som 25-åring i stedet et enormt innsamlingsarbeid 
av ungarsk, slovakisk og rumensk folkemusikk. I 1912 var han til og med på en 
omfattende reise i Norge, inspirert av Griegs slåttebearbeidelser.
 
 Denne forskningen kombinert med impulser fra samtidige komponister i utlandet, 
skulle sakte men sikkert danne grunnlaget for det som vi nå kjenner som det bartokske 
tonesystemet. Først sent i livet skulle han få oppleve ekte anerkjennelse for 
sine geniale komposisjoner, men til sin siste dag strevde han med hverdagsbekymringer 
og dårlig økonomi. I 1940 gav han sågar opp kampen mot de ungarske fascistene 
og emigrerte til USA, der han døde av leukemi noen år senere.
 
 Hundre år etter sin død er Grieg fremdeles en av tidenes mest spilte komponister. 
Få har i samme grad hatt gjennomslag for sitt livsprosjekt, som for Grieg var 
å bringe fram det nasjonale og det folkelige i ett og samme tonespråk. Over hele 
verden tenker folk på fjorder, fjell og frisk luft i et fritt og demokratisk land 
når de hører de første taktene av Morgenstemning (selv om akkurat dette stykket 
egentlig beskriver en surrealistisk bakfull Peer Gynt som langsomt våkner til 
liv under en sandtørr soloppgang i Nord-Afrika).
   Det var slåttene som lå til grunn for hele denne planen, på samme måte som Bartok 
bygget sitt tonespråk på ungarsk folkemusikk og rumenske joc. Bartoks prosjekt 
ble dog et annet: For han var folkemusikken en teoretisk basis som han bygget 
en hel gren innen det 20. århundrets musikk på, slik danner Bartoks musikk en 
betydelig motvekt til den atonale, 2. wienerskole som fulgte etter romantikken 
og impresjonismen. Og hans svanesang; den monumentale Konsert for orkester som 
han fullførte kort tid før han døde, regnes som noe av det ypperste som er skrevet 
for symfoniorkester noensinne. 
 Grieg og Bartok møttes aldri. Men du møter dem begge under prosjektet Folkedans 
og fedreland i Bjergsted 15. til 29. november!
 
Konsertene som inngår i serien: 
 Symfonikonsert i SSOs Hovedserie: Folkedans og fedreland 1
 Stavanger Konserthus,
 15. november kl 19.30 
 Kammerkonsert i Lille konsertsal,
 22. november kl 19.30 
Arr. Stavanger kulturskole
 
 Symfonikonsert i SSOs Klassikerserie: Symfoniske danseføtter
 Stavanger Konserthus,
 23. november kl 19.30 
 Kammerkonsert i Lille konsertsal,
 25. november 19.00 
Arr. Stavanger Symfoniorkester
 OBS: Elizabeth Nordberg-Schulz deltar ikke ved denne konserten som annonsert!
 Kammerkonsert i Lille konsertsal,
 27. november kl 19.30 
Arr. Universitetet i Stavanger, Institutt for musikk og dans
 
 Symfonikonsert i SSOs Hovedserie: Folkedans og fedreland 2
 Stavanger Konserthus,  29. november kl 19.30 
 I tillegg til konsertene byr dagene på populærforelesninger, både i form av foredrag 
ved førsteamanuensis Per Dahl, og verkorienteringer med Hanna de Vries Stavland, 
Knut Buen og Kyrre Haaland. Norsk lydinstitutt inviterer dessuten til ”Peer Gynts 
mange ansikter”, der et utvalg av instituttets over 150 LP-plater med Griegs Peer 
Gynt-musikk er utstilt.
 | 
 | 
 
  
 Grieg og Bartok Foto: Stavanger Symfoniorkester   
Foto: Dag Thorenfeldt Musiker i orkesteret      |